May 26, 2025
Karol Ligarski

Procedura zmiany planu ogólnego gminy - po jego sporządzeniu

Procedura zmiany planu ogólnego

Chcesz dowiedzieć się jak uchwalany jest plan ogólny? Przeczytaj poniższy tekst: GPLF

Wiesz już, jak uchwalany jest plan ogólny, ale nie wiesz, co dalej? Czytając poniższy tekst dowiesz się, jaka jest procedura zmiany planu ogólnego. Opisaliśmy w szczególności:

·        Czym jest okresowa ocena aktualności planu ogólnego?

·        Kto jest odpowiedzialny za przeprowadzanie oceny?

·        Częstotliwość i zakres oceny planu ogólnego

·        Rola gminnej komisji urbanistyczno-architektonicznej w ocenie planu

·        Okoliczności uzasadniające zmianę planu ogólnego gminy

·        Uchwała rady gminy w przedmiocie aktualności planu

·        Procedura zmiany planu ogólnego w kontekście inwestycji celu publicznego

·        Wpływ zmian w prawodawstwie na plany ogólne gmin

Częstotliwość oceny

Okresowa ocena aktualności planu ogólnego jest kluczowym elementem w procesie planowania przestrzennego gminy. Analizy tej dokonuje organ wykonawczy gminy z uwzględnieniem decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, oraz wniosków w sprawie zmiany planu ogólnego. Zgodnie z ustawą organ wykonawczy gminy przekazuje wyniki analizy aktualności planu ogólnego radzie gminy co najmniej raz w czasie kadencji organów samorządu. Terminowe i rzetelne przedstawienie wyników oceny jest kluczowe dla prawidłowego zarządzania przestrzenią gminy i dostosowywania planów do zmieniających się warunków.

Rola gminnej komisji urbanistyczno-architektonicznej

Gminna komisja urbanistyczno-architektoniczna pełni kluczową rolę doradczą w procesie oceny aktualności planu ogólnego. Jest organem doradczym wójta, burmistrza albo prezydenta miasta, powoływana jest przez wójta, burmistrza albo prezydenta miasta. Jej organizacja i tryb działania określane są w regulaminie ustalanym przez organ wykonawczy gminy.

Członkowie komisji muszą posiadać wykształcenie i przygotowanie fachowe związane bezpośrednio z teorią i praktyką planowania przestrzennego.

Zadania komisji w kontekście oceny aktualności planu ogólnego:

Komisja opiniuje wyniki analiz przygotowane przez wójta/burmistrza/prezydenta miasta, może zgłaszać uwagi i rekomendacje dotyczące konieczności aktualizacji planu, uczestniczy w procesie oceny zgodności planu z wymogami ustawowymi. Choć gminna komisja urbanistyczno-architektoniczna pełni rolę doradczą, jej opinia jest istotnym elementem w procesie oceny aktualności planu i może mieć znaczący wpływ na decyzje rady gminy. Profesjonalizm i niezależność komisji są kluczowe dla zapewnienia obiektywnej oceny planów przestrzennych gminy.

WAŻNE

Gmina może powierzyć funkcje doradcze komisji powołanej w innej gminie, na mocy porozumienia między władzami gmin. W przypadku braku gminnej komisji, jej rolę może pełnić powiatowa komisja urbanistyczno-architektoniczna, jeśli taka została powołana.

Okoliczności uzasadniające zmianę planu ogólnego gminy

Zmiana ogólnego planu gminy powinna być uzasadniona istotnymi powodami. Można wyróżnić dwie główne kategorie okoliczności, które mogą stanowić podstawę do aktualizacji planu.

Nieaktualność ogólnego planu związana ze zmianami w zagospodarowaniu przestrzennym gminy

Ta kategoria dotyczy zmian uwarunkowań faktycznych w gminie, takich jak znaczące zmiany w zagospodarowaniu przestrzennym gminy, np. rozwój nowych osiedli mieszkaniowych lub stref przemysłowych. Nowe uwarunkowania społeczno-gospodarcze, takie jak zmiany demograficzne lub pojawienie się nowych inwestorów. Odkrycie nowych zasobów naturalnych lub potencjału rozwojowego na terenie gminy. Wzrost liczby mieszkańców lub turystów, co może prowadzić do potrzeb związanych z rozwojem usług publicznych, takich jak edukacja, zdrowie czy rekreacja.

Te zmiany mogą mieć istotny wpływ na rozwój gminy, a także na jakość życia jej mieszkańców. Ważne jest, aby władze lokalne na bieżąco monitorowały te uwarunkowania i dostosowywały gminne standardy urbanistyczne do zmieniających się realiów.

Konieczność dostosowania planu ogólnego do zmian w przepisach prawa.

Ta kategoria obejmuje sytuacje, gdy zmiany w ustawach lub innych aktach prawnych wpływają na treść planu ogólnego. Zgodnie z przepisami, jeżeli w wyniku zmian w ustawach zachodzi konieczność zmiany planu ogólnego, organy gminy są zobowiązane do dostosowania jego treści do nowych regulacji prawnych.

WAŻNE

W przypadku niedostosowania planu związanego ze zmian przepisów po wejściu w życie planu ogólnego wszelkie niezgodności należy usuwać w procesie ich stosowania, dokonując wykładni ustaleń planistycznych z uwzględnieniem zmienionych regulacji ustawowych.

Uchwała rady gminy o aktualności lub konieczności zmiany planu ogólnego

Wójt, burmistrz albo prezydent miasta ma obowiązek przekazać radzie gminy wyniki analiz dotyczących oceny aktualności planu ogólnego. Do wyników analiz musi być dołączona opinia gminnej lub innej właściwej komisji urbanistyczno-architektonicznej.

Po przedstawieniu wyników analizy przez organ wykonawczy, rada gminy podejmuje uchwałę w sprawie aktualności planu ogólnego. Uchwała ta może:

-Stwierdzić aktualność planu ogólnego;

-Uznać plan za częściowo nieaktualny i wskazać konieczność jego zmiany w określonym zakresie;

-Stwierdzić całkowitą nieaktualność planu i konieczność opracowania nowego.

Stwierdzenie uchwałą nieaktualności planu ogólnego powinno stanowić bodziec do ich zmiany. Ustawodawca nie określa jednak konkretnego terminu, w którym rada gminy powinna podjąć uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia zmiany planu ogólnego. Taki stan rzeczy jest zgodny z zasadą autonomii gmin w zakresie planowania oraz wysokimi kosztami związanymi z opracowaniem i uchwaleniem planu ogólnego. Stwierdzenie nieaktualności planu ogólnego nie jest równoznaczne ze stwierdzeniem nieważności Planu Ogólnego, będącą inną procedurą.

WAŻNE

Określona uchwała nie jest aktem prawa miejscowego. Ma wewnętrzny charakter i jest bezpośrednio adresowana do samych organów gminy. Do przystąpienia do zmiany planu wymagana jest przyjęcie odrębnej uchwały o przystąpieniu do sporządzenia planu ogólnego lub jego zmiany.

Procedura zmiany planu ogólnego związana z realizacją inwestycji celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym.

Ta specjalna procedura ma na celu umożliwienie realizacji inwestycji publicznych o znaczeniu ponadlokalnym, nawet jeśli gmina nie chce lub zwleka ze zmianą swojego planu ogólnego. Procedura jest stosowana, gdy spełnione są następujące warunki:

-Istnieje plan ogólny gminy;

-Plan ten uniemożliwia realizację inwestycji celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym;

-Gmina nie podjęła skutecznych działań, aby zmienić plan w sposób umożliwiający tę inwestycję.

Etapy procedury

Etap 1: Wezwanie gminy do podjęcia działań

Wojewoda najpierw stara się ustalić z gminą datę realizacji inwestycji oraz zasady jej włączenia do planu. Jeżeli to nie przynosi oczekiwanych rezultatów, wojewoda formalnie wzywa radę gminy do wprowadzenia zmian w planie ogólnym, określając jednocześnie konkretny termin na dokonanie tych zmian.

Etap 2: Zarządzenie zastępcze

Jeżeli gmina nie zaktualizuje planu ogólnego w określonym czasie, wojewoda samodzielnie opracowuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, ale tylko w zakresie koniecznym do realizacji inwestycji. Wydaje "zarządzenie zastępcze", które wprowadza tę zmianę w życie. Interwencja nadzorcza nie eliminuje pierwotnej przyczyny bezprawnego zaniechania gminy, ponieważ wojewoda nie podejmuje działań w odniesieniu do planu ogólnego, lecz jedynie w kwestii planu miejscowego. Wydanie przez wojewodę zarządzenia nadzorczego nie zwalnia rady gminy z obowiązku podjęcia odpowiedniej zmiany planu ogólnego w celu zapewnienia jego zgodności z prawem.

WAŻNE

Procedura ta dotyczy wyłącznie sytuacji, gdy plan ogólny już istnieje, ale wymaga zmiany. Ustawodawca nie przewidział w tej regulacji możliwości zastosowania jej w przypadku braku uchwalenia planu ogólnego przez radę gminy.

WAŻNE

W przypadku ingerencji nadzorczej wojewody gmina ponosi koszty sporządzenia planu miejscowego, której obszaru dotyczy zarządzenie zastępcze. Jest to wyjątek od zasady, zgodnie z którą koszty sporządzenia zmiany planu ogólnego wynikające z rozmieszczenia inwestycji celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym obciążają budżet państwa, budżet województwa, budżet związku metropolitalnego albo budżet powiatu.

Podsumowanie

Procedura zmiany planu ogólnego zgodnie z art. 27 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym następuje w takim trybie, w jakim jest on uchwalany. Ustawodawca dostrzega jednak potrzebę jego regularnej oceny, stąd ustawa wymaga, by przynajmniej raz w ciągu kadencji organów samorządu dokonać jego oceny.